Indy500 - Avagy hogyan született meg az 500. spanyol győzelem a MotoGP világbajnokságon
Az elmúlt időkben több kritika érte a modern MotoGP- éra elspanyolosodását, úton- útfélen találkozunk tehetségesebbnél tehetségesebb spanyol versenyzőkkel akik egymástól veszik el a lehetőségeket, ha úgy tetszik egymást szorítják ki... elég csak a tavalyi Moto3-as szezonra gondolnunk ahol három spanyol versenyző (Rins, Vinales és Salom) harcolt az utolsó futamig a végső sikerért, vagy megemlíthetjük a királykategóriát is ahol szintén két spanyol Lorenzo és Marc Márquez csatáját izgulhattuk végig a szezon utolsó versenyének utolsó kanyarjáig.
Akármennyire és akármilyen sokan is kritizálják ezt a nagymértékű spanyol dominanciát, azt kell mondjuk (és most nem a Márquez drukker szól belőlünk), hogy Spanyolország rengeteget áldoz és fektet a spanyol motorsportba, szebbnél szebb pályák sorakoznak az ország különböző pontjain, Jerez, a katalán versenypálya Barcelona mellett, vagy épp a valencia-i Ricardo Tormo asztfaltcsík csak hogy néhányat említsünk. Nemzeti bajnokságuk pedig csak úgy ontja magából a potenciális világbajnok jelölteket, nem csak spanyol színekben, Jack Miller például, Stefan Bradl és Casey Stoner vagy a francia Fabio Quartataro csakhogy a legfrissebb példát vegyük. Ez a nagymértékű befektetés pedig láthatólag megtérül mikor ránézünk egy- egy kategória végeredményére és azt látjuk, hogy újra egy spanyol győzelem. A laikusok és a kívülállók csak azt látják, hogy már megint csak egy újabb spanyol, ám a spanyol emberek érzik annak a kemény munkának és áldozatnak a gyümölcsét amit éveken keresztül hoztak, hogy magukat a világszínvonal csúcsára helyezzék.
Ám nem mindig volt ez így, a MotoGP világbajnokság 1949-es elrajtolása idején még olasz és angol társaik aratták a babérokat, a MotoGP (akkor még 500cc) kategória első világbajnoka 1949-ben például a brit Leslie Graham volt, akit követett az olasz Umberto Masetti és a Gilera világbajnoki címe, ezt követően szintén brit uralom Geoff Duke-al majd olaszok, brittek és egy-egy ausztrál váltogatta egymást a világuralom terén. Az első spanyol királykategóriás világbajnoki címre egészen 1999-ig vagyis egészen pontosan kerek 50 évig kellett várni! A legendás Álex Crivillé volt az, aki megtörte a legyőzhetetlennek hitt Mick Doohan akkor már öt éve tartó dominanciáját és elhódította az 500-asok világbajnoki címét a történelem során először Spanyolországnak! De ezelőtt is történtek részsikerek a kisebb kategóriákban a spanyol motorosok számára. A legendás Ángel Nieto például 1964 és 1986 közötti aktív éveiben 13 világbajnoki címet szerzett a kisebb kategóriákban - 125 és 50 köbcenti - valamint 90 futamgyőzelem áll a neve mellett ez az összes spanyol győzelem közel egy ötöde! Az első győzelem mégsem az ő, hanem Salvador Canellas nevéhez fűződik aki 1968-as Spanyol Nagydíjon szerezte meg hazája első nemzetközi diadalát a 125 köbcentis kategóriában 24 évesen. Ezen kívül még egyszer sikerült győznie az 1970-es Spanyol Nagydíjon az 50cc-is kategóriában mielőtt még ugyanabban az évben visszavonult volna. Őt követték csak Ángel Nieto világbajnoki címei és a már említett 90 győzelem. Santiago Herrero 4 győzelemmel járult hozzá az 500-as mérföldkőhöz 1969-ben, Benjamin Grau ás Victor Palomo pedig 1-1 győzelmet tettek hozzá 1974-ben. A tragikus körülmények közt, fiatalon leukémiában meghalt Ricardo Tormo (akinek a nevét a valencia-i versenypálya is viseli) 19 győzelemmel fejezte be pályafutását 1984-ben.
Ezután Sito Pons évei jöttek, a ma már sikeres csapatfőnökként tevékenykedő egykori világbajnok 15 győzelmet szerzett pályafutása során 1984 és 1989 között a 250 köbcentis kategóriában. Manuel Herrero és Juan Garriga összesen 5 győzelemmel gazdagították a repertoárt, mielőtt jött a már fentebb említett Álex Crivillé és az ő 20 győzelme 1989 és 2000 között. Carlos Cardús - a Moto2-ből ismert Ricard Cardús nagybátyja - 5 győzelmet tett a latba és Herri Torrontegui is hozzájárult a maga két sikerével. A ma már menedszerként tevékenykedő Emilio Alzamora (ha sokaknak ismerős a név, nem véletlen, Marc Márquez menedzsere) és Alberto Puig együtt 5 győzelmet szereztek, Alzamora 1999-ben világbajnok is lett a 125-ös kategóriában anélkül, hogy abban a szezonban egy futamot is nyert volna. Carlos Checa Superbike-os pályafutása előtt még nyert két futamot, az 500-as és a modern MotoGP érában is, majd jöttek Dani Pedrosa évei. A még ma is aktív katalán versenyző eddig 48 győzelmet és 3 világbajnoki címet szerzett, Jorge Lorenzo 52 diadallal és 4 vb címmel járult hozzá a spanyol álomhoz. Hector Barberá is 10 győzelmet számlál, Pablo Nieto - Ángel Nieto fia - 2003-ban Portugáliában szerezte egyetlen diadalát a 125-ös kategóriában, unokatestvére, Fonsi Nieto vele ellentétben ötször tudott diadalmaskodni a 250 köbcentis kategóriában a 2002-es - 2003-as szezonokban.
Julián Simon, a 2009-es 125-ös világbajnok nyolcszor nem talált legyőzőre eddigi pályafutása során. Alvaro Bautista pedig 16-szor állhatott a dobogó tetején 2006 és 2009 között. A már a világbajnoki vérkeringésből visszavonult Hector Faubel 8 győzelmet szerzett a 125 köbcentis kategóriában míg a 2011-ben súlyosan megsérült és többek közt emiatt is visszavonulni kényszerült Sergio Gadea háromszor ünnepelt a dobogó tetején. 2008-ban következett Nico Terol és az ő mindezideáig 16 győzelme, ő az utolsó 125 köbcentis világbajnok, mivel a kategóriát 2012-ben felváltotta a négyütemű gépekkel versenyző Moto3. Alex Debón is szerzett 2 győzelmet 2008-ban a 250-esek között. 2009-ben érkezett Pol Espargaró, a maga 15 elsősége és egy világbajnoki címe a tavalyi Moto2-es szezonban.
2010-ben aztán jött Marc Márquez és a máig töretlen lendülete, 42 győzelem és 3 világbajnoki cím áll eddig a neve mellett, mindezek mellett ő szerezte meg tegnap Spanyolország 500. győzelmét a Gyorsaságimotoros Világbajnokságon, a 100. diadalt csak a királykategóriában valamint a szintén spanyol Derbi motorgyár 100. győzelmét is még a 125-ös kategóriában! De előtte még Maverick Vinales, Luis Salom és Esteve (Tito) Rabat valamint Alex Rins is hozzátett összesen 35 győzelmet. A kisebbik Márquez is beleadta a magáét, mindezideáig 3 győzelmet számlál és még hol a vége... Az egy győzelmes versenyzők közül még Jordi Torres-t és Efren Vázquez-t kell kiemelnünk.
500 győzelem összesen 38 versenyzőtől, 41 világbajnoki cím és sok-sok rekord fűződik ehhez az országhoz és a hagyományaikhoz amiket a gyorsasági motorozás körül felépítettek az utóbbi években! Mindezt a kemény munkának, a sok befektetésnek, a rengeteg áldozatnak és a tucatnyi tehetséges pilótának köszönhetik, akik erre a szintre emelték őket! Az örökranglistán a bűvös 500-ast már csak az olaszok 741 sikere múlja felül, de ennek a sztorija már egy másik történelem...