Marc Márquez: 'Még mindig ugyanaz a versenyző vagyok, csak több tapasztalattal'
Marc az elmúlt héten saját cipőkollekciót mutatott be Barcelonában, egyik szponzorával, a Munich-el közösen. A MotoGP címvédője, aki eddig az idei szezon összes futamát megnyerte kijelentette, nem a rekordokért, hanem a világbajnoki címekért versenyez és számára nem fontos, hogy minden versenyen őt intse le először a kockás zászló. Ezen az eseményen az AS.com spanyol nyelvű újság készített vele, egy hosszabb interjút. Ennek magyar fordítását olvashatjátok lennebb:
- A kapcsolatotok evvel a céggel már elég régi. Nem?
- A mi kapcsolatunk elég érdekesen kezdődött 2010-ben mikor már 125-ös világbajnok voltam. Általában Munich cipőket hordok és minden évben egy bizonyos Capellades-i (Barcelona) üzletben vásárolok az apámmal és az öcsémmel közösen. Ez az üzlet ajánlotta fel, hogy elküld nekem néhány pár cipőt ajándékba, de azóta már sokkal komolyabb az ügy. Tetszik a stílus, nekem is megvan a sajátom, de ez a Munich stílus, mint sportcipő, az amit a legtöbbet hordok a paddockban.
- Közreműködtél a dizájn kialakításában?
- Természetesen, mivel a saját kollekciómról van szó, de nagyon egyszerű dolgunk volt, mivel egy nagyszerű tervezővel dolgoztunk, akinek elmondtam az ötleteim, még a reklámszlogennel kapcsolatban is: "A karakter jelenti a különbséget". Mitöbb én kértem meg őket, hogy legyen rajta a hangya, az az állat amivel a legtöbbször azonosítom magam, a szorgossága, áldozókészsége és kitartása miatt.
- Hogy alakul eddig a szezonod?
- Nagyon jól és amikor a pályán jól mennek a dolgok értelemszerűen azon kívül is minden rendben. Számomra az a legfontosabb és az a célom, hogy megnyerjem a világbajnoki címet, mert végülis ez az, amire később emlékezni fognak az emberek.
- Már hét győzelemnél tartassz a hétből. Lehetséges, hogy az összes futamot megnyerd?
- Semmi sem lehetetlen, ha elég kitartó vagy és akarod. Van esélyed megszerezni, ha megpróbálod és mindig száz százalékot adsz. De ez egy nagyon nehéz dolog, amit nem is tervezek végrehajtani, mert ugyanúgy elvesztheted a világbajnokságot is.
- Vasárnap megdöntötted a legtöbb zsinórban aratott győzelem rekordját (hét), amit Rossi tartott 2002 július 21. óta, amikor megnyerte a szezon 9. futamát a Sachsenringen (Németország). Abban az évben Rossi 23 évesen, megszerezte második királykategóriás világbajnoki címét, 11 győzelemmel, 4 második helyezéssel és 7 pole pozícióval. Te most 21 vagy. Meglehet ez a rekord is?
- Mikor rekordokról beszélünk vagy könnyen megdönthető rekordokról, talán elfelejtjük, hogy a MotoGP-ről van szó, a legnagyobb kategóriáról, a világ legjobb versenyzőivel. Sohasem azért versenyeztem, hogy rekordokat döntsek meg, vagy azzal a céllal, hogy ez a rekord vagy egy másik meglegyen, azért csinálom, mert élvezem és ha épp nem döntöm meg ezt a rekordot ez van, de ha megakarod nyerni a vb-t, sőt mitöbb, gyors akarsz lenni, elsősorban okosnak és kiegyensúlyozottnak kell lenned.
- Szombaton jön a Holland TT, ahol tavaly a Hondák különösképp szenvedtek. Hogy látod az idei helyzetet?
- Ha a tavalyi évet nézzük, nem a vezetési stílusunk miatt szenvedtünk, hanem a Honda karakterisztikái miatt. Assen a kedvenc pályáim közzé tartozik és nem hiszem, hogy idén is ugyanúgy fogunk szenvedni, mert már más vázat használunk és egy sok szempontból más motort is.
- Hogy látod Jorge Lorenzo idei teljesítményét?
- Ő volt a referencia a pályán sok versenyzőnek mert mikor a MotoGP-be érkezett, vagy épp a 250-be, nagyon harcias és bátor volt. Az ő első éve a MotoGP-ben ugyanolyan volt mint az enyém, sok bukással. Nem tehetünk neki szemrehányást, mert mindent belead sőt még többet is, mivel Valentino a csapattársa. Az év végére biztos fel fog javulni és újra a toppon lesz. Ez biztos.
- A montmeló-i sárga zászló nem emlékeztetett téged az ausztráliai eseményekre?
- Semmire sem emlékeztett. Mikor megláttam a zászlót elengedtem mindenkit, hogy ne legyenek kétségek, mert ha esetleg később megbüntettek volna és akkor kellett volna visszaadnom a pozícióm, a többiek előnybe kerülhettek volna. Öt kör volt hátra mikor ez történt, azért nem vártam mert a büntetések csak 2-3 körrel később jönnek és akkor már csak 2-3 kör lett volna és nem tudtam volna érvényesíteni a stratégiám.
- Idén nem cikkeztek annyit a Pedrosával történt ütközésetekről, mint az eddigi incidenseitekről?
- Szerencsére idén már nem beszélnek ezekről annyit mint tavaly, mikor én okoztam a balesetet akkor arról nagyon sokat beszéltek. Most mindenki nagyon sokat harcol és hogy megesnek ezek a dolgok az elkerülhetetlen. Én nem tartom ezeket észben mert az utolsó körökbe teljesen normális, hogy vannak "koccanások" és "feszültség" (nevet). Mindig is voltak ilyenek.
- Akármit tesznek a riválisaid, te mindig nyersz. Van valami gyenge pontod?
- Nyilván nem fogom elmondani, mik a gyenge pontjaim és ha az ellenfeleim sem jönnek rá, az mégjobb. Nem minden pályán érzed magad ugyanolyan jól mint az ellenfeleid. De ha a vezetési stílusom kiegyensúlyozott és hatásos, ahogy most, akkor így folytatom de megpróbálok mindig javítani.
- Saját cipőkollekció, hozzá tartozó kiegészítőkkel. Mostmár modell is vagy?
- A fotózásokon elég szégyenlős vagyok, jobban érzem magam a pályán, a bukósisak alatt, ahol senki nem lát. De még így is, szeretek találkozni más emberekkel is, például a divatvilágból, más életstílusokkal ismerkedni amik nem kötődnek annyira a motorozáshoz.
- A másik csapat aki a világbajnoki címre áhítozik a fociválogatottunk (a spanyol válogatott, az interjú készítésének idejében még nem volt biztos a címvédő kiesése). Hogy látod ezt?
- Egy projektben az a legfontosabb, hogy ér véget, nem az, hogy hogyan kezdődik, bár jobb a lehető legjobban kezdeni. Remélem, hogy a dinamika amit az első meccsen láttunk teljesen meg fog változni, de nem szabad elfelejteni mi mindent adott már nekünk ez a csapat.
- Azután, hogy Alex és Tito is nyert, mérges lettél volna magadra, ha nem nyersz vasárnap Montmelóban?
- Nem lettem volna mérges, mert tudtam, hogy egy nehéz verseny vár rám és nem lesz könnyű győzelem. Talán kicsit haragudtam volna magamra, de remélem ezt a sikert még megismételhetjük a jövőben. Tavaly Japánban nem jött össze mikor Alex nyert és én második lettem, de most megvan, bár a futam előtt Emilio azt mondta nekem, hogy leszedi a fejem, de én győzni akartam ugyanazon a napom, amikor a testvérem is.
- Mit gondolsz hol van a katalán versenyzők sikerének a titka?
- Taláz ott, hogy Katalán Motorsport Szövetség egy pár éve a RACC-al (Royal Automovil Club de Cataluna - Katalán Királyi Automobil Klub) együtt lehetőséget biztosít a kisgyerekek számára. Én is egy ilyen promóciós kupából jöttem, a RACC segített nekem a feljebb lépésben, ha esélyt adsz a gyerekeknek és azok megbíznak benned, akkor minden sokkal egyszerűbb. Enélkül az esély nélkül, most valószínűleg én is csak egy motokrossz pályán rónám a köröket egy normál, amatőr rajongóként.