Marc MotoGP-s karrierje legrosszabb szombati napján van túl
Tegnap kezdetét vette az Olasz Nagydíj, a csodás toszkánai hegyvidéken elterülő Mugello-i pályán. Az időmérő edzést ma rendezték, ám nem alakult korántsem úgy a nap, ahogy arra bárki is számított volna. 14:20... Q1... Az élen Aleix Espargaro, mögötte a címvédő Marc Márquez... mindketten benn a boxba, viszonylag nyugodtan. Majd jött a feketeleves, Yonny Hernandez és az 1:47:117-es ideje ami után kitörtek az érzelmek a Repsol Honda garázsban, ugyanis a címvédő kiesett az időmérő első etapjában. De a dráma nem itt kezdődött...
A harmadik szabadedzés végén járunk mikor az utolsó öt percben mindenki friss gumikkal tér vissza a pályára, hogy megindítsák az utolsó rohamot a Q2-be való bejutáshoz.Mindenki... kivéve Marc Márquezt. Ekkor még az ötödik hely környékén állt, de sejthető volt, hogy sokan jönnek jó időkkel az utolsó percekben, Vinales javít, majd követi Rossi, Iannone és Crutchlow is. Jorge Lorenzo ekkor már a körrekordnál jobb idővel az élen. Az utolsó körre érkezve mindent egy lapra feltéve elkezdi gyorskörét a címvédő, de ekkor már mindegy volt, a használt gumikon nem volt képes beverekedni magát a Q2-be. Kilenc ezreden múlt. Itt kezdődött a dráma ami miatt, Marc holnap csak a 13. helyről indulhat, de jó eséllyel reménykedhet egy Top4-es, akár dobogós helyezésben, mivel a versenytempóját tekintve, akár Lorenzóval is harcban lehet. Más kérdés a többiek mennyit terítettek ki a kártyáikból az edzések során. A Q1 végén egy nagyon frusztrált és dühös Marc Márquezt láttunk amint felindultan elhagyja csapata boxát, ami érthető, annak tudatában, hogy ez volt MotoGP-s karrierjének legrosszabb időmérő edzése... Hogy pontosan milyen hibák vezettek eddig azt ő maga mondta el Mela Chércolesnek:
- Mi történt?
- Ez volt a legrosszabb szombati napom, mióta a MotoGP-ben vagyok és mikor egy dolog nem megy jól, minden összejön. Először is, hibáztunk a harmadik edzésen, vagyis hibáztam, mert annyira az elektronika tesztelésére koncentráltam, hogy minden másról megfeledkeztem és végül nem tetettem fel új gumikat az utolsó percekre ami miatt lemaradt a Q2-ről. A Q1-ben pedig spórolnom kellett a gumikkal, hogy maradjon két új szett a Q2-re ezért csak egy szettel próbálkoztam és újabb problémánk akadt ami meggátolt minket egy kellően gyors kör megtételében ami a Q2-höz kellett volna.
- Hogy érzed magat egy ilyen fiaskó után?
- Elég jól, a történtekhez képest jól érzem magam, bár tizenharmadikként indulok. Nagyon jól érzem magam, mert a harmadik edzésen jó munkát végeztünk. A negyedik edzésen nem tudtuk ugyanezt megtenni mert buktam, de aztán a kemény gumikkal is jó, gyors körökre voltunk képesek. Úgy gondolom a ritmusunk feljogosít arra, hogy az első négy között legyünk, de megpróbálok majd jó rajtot venni és elkapni az élen levő csoportot.
- Terveztétek, hogy még egy szett gumit elhasználtok a Q1-ben?
- A probléma az volt, hogy eleve későn mentünk ki, hogy elkerüljük a forgalmat és az volt a terv, hogy egy szett gumival csináljuk végig, én pedig túl sokat inszisztáltam ebbe a szettbe és mikor visszajöttem már késő volt cserélni.
- Számítottatok rá, hogy valaki megjavítja az időtöket, ahogy Yonny Hernandez tette?
- Tudtuk, hogy nehéz lesz, mert az extralágy gumival sokat javíthatnak az időkön. Tudtuk, hogy Hernandez és Aleix Espargaro lehetnek a legveszélyesebben és így is lett.
- Befolyásolt az, hogy az előző edzést a második számú motoroddal teljesítetted?
- Nem, a második motorommal és a kemény gumival is gyorsan mentem, bár elméletben ez nem a megfelelő keverék számomra, mert mostanában nem érzem jól magam vele. Úgyhogy nem volt gond a negyedik edzésen elszenvedett bukásom, mivel mindkét motoron ugyanúgy éreztem magam, ezt már más versenyeken is megmutattam.
- Ennyire dühösnek még sosem láttunk, eldobtad a baseball-sapkád és nagyon idegesen távoztál a boxból. Furcsa téged így látni. Kire haragudtál pontosan?
- A haragom mindennek szólt. Főleg magamnak, mert saját magamat okolom, de mindennek szólt, mert jó, hogy szenvedünk, de mikor egy napra összejön minden... Mindannyian emberek vagyunk és néha elveszítjük a türelmünket. Minden összejött: a hibánk a harmadik edzés végén, a hibám a negyedik edzésen, aztán a probléma a Q1-ben. Reméljük ez a szerencse, holnapra megfordul.
- Le Mansban már voltak problémáitok...
- Le Mansban jól éreztem magam szombaton, vasárnap aztán rosszul érintett minket, mikor felment a hőmérséklet. Itt jobb a ritmusom, mint Le Mansban vagy Jerezben. Jobban érzem magam a motoron. De nyilván nem könnyű a MotoGP-ben a tizenharmadik helyről rajtolni.
- Katarban csodálatos felzárkózást mutattál be és végül csak ötödik lettél. Félsz, hogy itt is hasonló lesz a szituáció?
- A probléma az, hogy a ritmusom, annyira elég, hogy legalább a Ducatikkal harcban legyek, de ha fel is kell zárkózz akkor jobb ritmusra van szükséged. Megpróbálunk jó rajtot és jó első pár kört venni, aztán meglátjuk, hol vagyunk és hogyan kezelhetjük a versenyt. Megpróbálunk a lehető legelőrébb lenni és semmit sem zárunk ki.
- Kezdhet elveszni a világbajnoki cím, ha ezen a versenyen nem sikerül felzárkózni?
- Minél több pontot veszítünk, annál nehezebb lesz a későbbiekben ledolgozni. Holnap nem ér véget a bajnokság, de minél több pontot vesztünk annál nagyobb lesz a szakadék. Megpróbáljuk a saját versenyünket futni és pontokat szerezni, de ez önmagában nem elég. Pontokat kell hoznunk, ha ez nem lehetséges a lehető legközelebb kell zárnunk, hogy a lehető legkevesebbet veszítsünk.
- Crutchlow azt mondta nagyon sok pénzt tenne rá, hogy holnap a dobogón zársz...
- (Nevet) Akkor jó sokat veszíthetne. (mégjobban nevet). Nehéz ezt így megmondani, mert a tizenharmadik helyről rajtolok és úgy tűnhet nagyon messze vagyunk, de én bizakodom. Mikor dühösen láttatok a boxban azért volt, mert idegesített a helyzet, már csak azért is, mert rengeteg munkát fektettünk bele a hétvégén, hogy jó szinten legyünk. De azért is lehetek ideges vagy aggódhatok, mert az, hogy a tizenharmadik helyrők indulok megpecsételheti a versenyem. Megpróbálunk jó rajtot venni, mivel úgy vélem a Ducatikkal harcban lehetek.